RANKING PRODUCENTÓW SAMOCHODÓW 2014 WG SPECJALISTÓW W BRANŻY MOTORYZACYJNEJ

Jakimi samochodami jeżdżą mechanicy, właściciele i kadra kierownicza niezależnych serwisów samochodowych

Po raz kolejny został przeprowadzony ranking marek pojazdów wśród specjalistów w branży motoryzacyjnej. Ranking przeprowadzony przez Biuro Ekspertyz Technicznych i Szkoleń (BETiS) polegał na tym, że zbadano jakimi samochodami jeżdżą zawodowcy, tzn. właściciele serwisów samochodowych i kadra kierownicza oraz sami mechanicy. Rynek serwisowy w Polsce podzielono na dwie grupy ze względu na różny poziom dochodów potencjalnych użytkowników. W ten sposób można było zweryfikować jakie samochody wybierają Ci którzy dysponują większymi zasobami finansowymi, a potrzebują samochodu bardzo dobrego o odpowiednim prestiżu, oraz ci którzy mają nieco mniej pieniędzy lecz zwracają uwagę przede wszystkim na wskaźnik jakości do ceny.

Trzeba wyjaśnić, że na rynku funkcjonują różne testy i rankingi producentów pojazdów, np.:, rankingi usterek wychwyconych przez stacje kontroli pojazdów podczas okresowych badań technicznych (DEKRA) tzw. „rankingi bezawaryjności”, które badają np. ilość samochodów które miały przepaloną żarówkę podczas badania, lub inny ranking dotyczący awarii pojazdów na drodze, które skutkowały brakiem możliwości kontynuowania jazdy – (rankingi ADAC).

Przy analizie każdego z wyżej wymienionych rankingów należałoby zwracać uwagę na szczegóły dotyczące prowadzonych badań, gdyż mają one wpływ na wyniki. Niestety wykonawcy badań takich danych nie podają. Tak więc należy uwzględniać, np. ilość pojazdów badanego modelu na rynku, wiek badanych pojazdów i ich przebieg czy też grupę reprezentatywną wśród której prowadzono badania (mogą to być grupy zawodowe, np. mechanicy, lekarze, prawnicy, nauczyciele,…., czy też poziom wykształcenia uczestników badania - różna tendencja do emocji i do przyznania się, że posiada się kiepski samochód.

Wydawać by się mogło, że najważniejszy z wymienionych testów powinien dotyczyć przebiegu, gdyż powszechnie wiadomo, że np. firmy często wybierają na samochody służbowe te same marki pojazdów i modele, co skutkuje tym, że w tym samym okresie czasu pojazdy te mają zdecydowanie większe przebiegi niż samochody marek, które nie są samochodami flotowymi. Prowadzi to z góry do błędnego badania, co skutkuje później bzdurnym wręcz „wypaczonym” wynikiem rankingu. W rzeczy samej nie można mieć zastrzeżeń do faktu, że wykonano takie badania oraz to, że uzyskano takie a nie inne wyniki, jednakże należałoby mieć informację również jaki był np. średni przebieg pojazdów branych pod uwagę aby można było poszczególne wyniki porównać. To oczywiste, że pojazdy o dużych przebiegach będą miały statystycznie więcej elementów, które zostały eksploatacyjnie wypracowane. Ktoś nie zwracając uwagi na takie ważne fakty, będzie popełniał poważny błąd, zaś wyniki nie będą miały żadnego odniesienia do rzeczywistości. Aby takich dylematów nie mieć postanowiliśmy wykonać badanie wśród mechaników samochodowych i kadry kierowniczej, a więc wśród osób, które ze względu na swoją pracę zawodową na samochodach się znają zdecydowanie lepiej od statystycznego „Kowalskiego”. Tak więc takie badanie wykaże, preferencje samochodowe zawodowców w branży motoryzacyjnej.

Ze względu na fakt, iż w przeglądanych rankingach samochodów nie określa się precyzyjnie grupy badawczej na której prowadzone były badania, nasza firma mając dostęp do autoryzowanych i niezależnych serwisów samochodowych, zrobiła ranking marek pojazdów ze względu na:

Dlaczego wybrano, akurat taką grupę badawczą?

Tak jak w badaniach wykonanych w ubiegłym roku nie uwzględniano pracowników autoryzowanych serwisów samochodowych, ze względu na fakt, iż wielu pracowników w tej grupie nie wypada jeździć samochodem innej marki jak marką „własną” w której pracują. Dlatego uznano, że badaniu będą poddani właściciele i pracownicy wyłącznie serwisów niezależnych, a więc nie powiązanej z żadnym producentem. Właściciele i pracownicy niezależnych serwisów samochodowych wg własnej woli mogą dobierać i kupować pojazdy wg własnych kryteriów. Oczywistym jest, że każda z takich osób będzie chciała dla siebie jak najlepiej i kupi taki samochód, który wg niej ma najlepszy stosunek jakości do ceny, czy też prestiżu do ceny czy wręcz kosztów eksploatacji na niskim poziomie. Nasi ankietowani również zwracali uwagę w bieżącym roku na fakt, iż samochody które preferują muszą być naprawialne i odtwarzalne. W dzisiejszych czasach wielu producentów proponuje wyłącznie wymianę całego modułu na nowy bez możliwości jego naprawy, co skutkuje w okresie eksploatacji wysokimi kosztami napraw. Wielu bowiem producentów nie udostępnia technologii naprawy swoich komponentów. Zawsze chcą sprzedawać kompletne moduły i podzespoły co skutkuje wysokimi kosztami naprawy. Znacząca część mechaników, a więc osób o mniejszych dochodach od właścicieli serwisów samochodowych zwracało uwagę na fakt, iż do pewnych samochodów nie da się kupić niektórych części w stacjach ASO, pomimo iż samochody te mają niewiele powyżej 5 lat.

Badania przeprowadzono podczas specjalistycznych szkoleń technicznych na terenie całego kraju. Ilość osób biorących udział w ankiecie to 2114.

Wyniki prezentujemy bez jakiejkolwiek interpretacji. Pozostawiamy Państwu do wyciągnięcia własnych wniosków. Życzymy miłej lektury:

  • Ranking marek pojazdów 2014 wg preferencji właścicieli i kadry kierowniczej niezależnych serwisów samochodowych. (Marki pojazdów, z których obecnie korzystają).
  • Planowane marki pojazdów do zakupu przez właścicieli i kadrę kierowniczą niezależnych serwisów samochodowych (gdyby obecnie mieli dokonać nowego zakupu).
  • Marki pojazdów, z których obecnie korzystają mechanicy samochodowi niezależnych serwisów samochodowych
  • Planowane marki pojazdów do zakupu przez mechaników niezależnych serwisów samochodowych